2011. július 12., kedd

Környezettudatos babák - újrahasznosított gyapjú pulcsik

Hogy ezeknek mi köze van egymáshoz? Elkezdtünk mosható pelusozni...
 

Két okból. Az egyik gazdaságossági, a másik környezetvédelmi. Mindkettőt egyaránt fontosnak tartjuk.
Pár havi eldobható pelus árából be lehet szerezni a mosható pelusokat, egy 20 darabos készlettel már kényelmesen el lehet lenni. Eredményeképpen ezután nem termelsz több tonna szemetet, nem kell kiadnod évi 100 ezer forintot eldobható pelenkára, és a babád popsija sem érintkezik többé szintetikus anyagokkal. Tovább nem szeretném részletezni, mert már számos kimutatás készült róla (Pl. itt van egy jó kis cikk)
Szelektíven gyűjtjük a szemetet, az utóbbi időben már szinte csak a pelus került a vegyesbe. Amióta mosható pelust használunk, kb. 1/3 bevásárlózacsi méretű vegyes szemetet termelünk. Már gondoltam is rá, hogy lemondom a szemétszállítást :-)
Mosható pelenka, pelenkázás olcsón, egyszerűen. Ne rohangálj pelenka diszkontba, válts mosható nadrágpelenkára! Mosható pelenka, pelenkázás, pelenka diszkont, pop-in mosható pelenka

A mosások száma sem nőtt jelentősen. Kertes házban lakunk, állandóan fúrunk-faragunk, egy gyerkőcnek pedig szerintem az a dolga, hogy minél többet kint legyen a kertben a levegőn, ami persze termeli a koszos ruhákat. De ebből sosem csináltunk gondot. A mosógép eddig sem pihent túl sokat, így a többlet fel sem tűnik neki. A mosható pelusokat természetes mosószerekkel kell mosni, ami tovább "zöldíti" a háztartást. Ezzel, hogy a szintetikus mosószereket száműztük, és bevetettük a mosódió - mosószóda párost, olcsóbb is lett a mosás, és a mosógépemből is eltűntek a csúnya fekete lerakódások. A pelusok a mosásig teafaolajos vízben áznak, ami fertőtlenítő hatású és nagyon kellemes illat van tőle a fürdőszobában. (mennyivel jobb, mint a szemetesben büdösödő eldobható társa...)

A nappali pelusoknál egész gyorsan kialakult, hogy mely típusok válnak be. A zsebes pelusok nagyon praktikusak, tényleg hihetetlen gyorsan száradnak, de legnagyobb sajnálatomra - Réka egy kis házi vízmű - nálunk nem sokat bírnak. Így nálunk a külsős-belsős verzió a legmegbízhatóbb. Pamut és bambusz anyagú pelenka belsőre kerül egy vízzáró külső réteg.
Az éjszakai pelenkázás már nem ment ilyen könnyen. Folyamatosan arra ébredtünk éjjel, hogy Réka hasa tocsog a pisiben (hason alszik), vagy enyhébb esetben a combjánál ázott át. Kénytelen voltam visszatérni éjszakára az eldobható pelusokra. De gondoltam, nem adom fel ilyen könnyen, biztos nem én vagyok az egyetlen, akinek ilyen hason alvós pisigyáros gyerkőce van... Belevetettem hát magamat az internetes fórumokba, és nagyon sok hasznos tapasztalattal gazdagodtam. Ott találkoztam először a gyapjú pelenka külsővel. Kissé hihetetlennek tűnt, de gondoltam, ha másoknak ilyen jól bevált, akkor mindenképpen megér egy próbát. A bebújós fazon mellett döntöttem, mert az pont ott takar, ahol nálunk a szivárgások, átázások voltak.
Megújult lelkesedéssel vágtattam a legközelebbi kézimunka boltba gyapjú fonalat venni, lebontottam egy régi pulcsit, majd éjszakába nyúló kötögetés eredményeképpen megszületett az első gyapjú külsőnk. A lanolinos kezelés után - ez biztosítja a vízzárást - jöhetett az első próba. És sikerült!!! Átaludt éjszakák, semmi szivárgás, és remekül szellőzik, egyáltalán nem fülled bele - azóta is hibátlanul működik.


Azóta töretlen lelkesedéssel gyártom a gyapjú pelusokat, most már nem csak kötött, hanem kinőtt, összement, megunt gyapjú pulcsikból is. Remek alternatíva a pulóverek újrahasznosítására. Nem baj, ha összesűrűsödött az anyaga, annál jobban tatja a nedvességet.




Sorra születnek a különböző példányok a legkülönfélébb vidám mintákkal, már rövid és hosszú verzióban is:








Nem tudom, ki hogy van vele, én kimondottan élvezem ezt a mosható pelenkázást. Sokkal élvezetesebb egy mosható pelusba becsomagolni a popsit, mint az eldobható műanyag vacakba... csak bátorítani tudok mindenkit!

Aki kedvet kap a gyártáshoz, itt talál hozzá mintát a kötötthöz, itt meg a varrotthoz.
Az Álomboltban pedig várják gazdijukat az új darabok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése