2012. október 9., kedd

A sokoldalú vadgesztenye

Itt a gesztenye szezon, és ilyenkor a gyerekek zsebei nem kaviccsal, hanem vadgesztenyével vannak tele, azon nem titkolt szándékkal, hogy otthon majd szebbnél szebb bábuk készülnek belőle. Mi minden évben elkészítjük az egész Kipp-Kopp családot - mind a hét családtaggal. Gyűjtögetés közben az egyik szomszédunk azt mesélte, hogy ők a háború ideje alatt ezzel fürödtek, meg hogy folyékony szappant készítettek belőle. Hát persze, hogy felcsigázott a dolog, és neki is estem, hogy minél több hasznos dolgot tudjak meg a vadgesztenyéről.

Ez a nagymennyiségben termő hazai növényünk rengeteg (10%)  szaponint tartalmaz. Régi könyvek írják is, hogy ezzel is lehet mosni, csak jól elfelejtettük, és Indiából hozatjuk az öko mosódiót... Csak meg kell pucolni a vadgesztenyét, ledarálni vagy lereszelni, és máris mehet a mosógépbe. Úgy is hatékony, ha csak apróra (nyolcadokba) vágjuk a gesztenyéket, és beletesszük a mosódiós zsákba. Jó a kiszártott gesztenye is, persze ezt nehezebb meghámozni. Ha már kiszáradt, be kell áztatni forró vízbe, és akkor könnyebb lesz a hámozás.

Mosáshoz kb. egy maroknyi aprítékot kell egy harisnyában, vagy zsákban a mosógépbe tenni.
Folyékony mosószer készítéshez a felaprított vagy ledarált gesztenyét forraljuk fel háromszoros mennyiségű vízben, és így a szaponinok kioldódnak belőle. Csak szűrjük le, és a vizet használjuk folyékony mosószerként - ezzel a módszerrel sokkal több szaponin oldódik ki. Üvegekben tárolva pár hétig eláll.
Mosáshoz ugyanúgy kell használni mint a mosódiót, és érdemes mellé szódabikarbónát, vagy mosószódát tenni. Mostanra mindenféle ruhához kipróbáltam, tényleg működik - legalábbis a mosódió hatékonyságát hozza. Tehát akinek a mosódió bevált, - igaz, hogy kicsivel több munka árán - de hasonló mosószerhez juthat. Ingyen.

Gyógyászati célokra a növény magját, virágját, kérgét és levelét is használják.

Felhasználási területei: 
- érfalak erősítésére
- vénákat erősítő, visszérbántalmakra
- aranyerek kezelésére
- a vadgesztenye kivonatos olaj bőrápolásra alkalmas
- a fa kérge lázcsillapító hatású és sárga festék is nyerhető belőle,
- leveléből arclemosót készítettek régen a pattanásos bőrre
- kérgét napozószerek készítésére használják - elnyelik az ártalmas ultraviola sugarakat a kéregből kivont anyagok
- a magokból ragasztó anyagot is készítenek

Tea: 3 dl forró vízzel forrázunk le 1 teáskanálnyi szárított vadgesztenyelevelet, majd 8-10 perc elteltével szűrjük le. Mézzel édesíthető.

Tinktúra: 100 ml 38 %-os pálinkához vagy tiszta szeszhez keverjünk 2 evőkanálnyi szárított és porított vadgesztenyelevelet és 2 evőkanálnyi vadgesztenye-lisztet, majd légmentesen zárjuk le, és hagyjuk állni 10 napig. Ezt követően szűrjük le, és sötét üvegben tároljuk. Fájó, sajgó ízületekre alkalmazzuk bedörzsölő-szerként.

Pép: 2 evőkanálnyi vadgesztenyelisztet keverjünk össze 2 evőkanálnyi búzaliszttel, és adjunk hozzá annyi 10 %-os étkezési ecetet, hogy kenhető péppé váljon. Fájó, sajgó ízületekre adható.

Fürdő: 2 evőkanálnyi szárított és porított vadgesztenye-levelet és 2 evőkanálnyi vadgesztenye-lisztet forrázzunk le 3 dl forrásban lévő vízzel, majd 8-10 perc után szűrjük le, a főzetet öntsük a fürdővízhez. Visszér, aranyér esetén jótékony kúra.



Természetesen beindította a fantáziámat, hogy lehetne-e belőle szilárd szappant is készíteni, és német honlapokon számos példát találtam rá. El is készítettem a saját receptemet a jól bevált tengeri iszapos szappan alapján. Tengeri iszap helyett itt most gesztenyemassza és gesztenyefőzet leve került a szappanba. Az illata csodás, és nemsokára meg is érnek egy próbára.

Szóval miután kiürítettük az iskolatáskát és a zsebeket, adjunk nyugodtan egy talicskát a gyerekeknek, hogy hozzanak haza minél többet, és meg lesz oldva a mosószerünk egész évre :-)))

11 megjegyzés:

  1. Szuper ötletek, köszi, hogy így összeszedted!
    Örülök, hogy idetaláltam, nagyon kedvesek és izgalmasak nekem az irományaid (a képekkel együtt), nagyon szeretnék én is így élni, kerttel, természettel, egyszerű jó és szép dolgokkal.
    Szóval jövök még ide nézelődni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Timka! Nagyon kedves vagy! Kriszta

      Törlés
  2. Én csak most hallottam a gesztenyéről, amikor egy késztetés hatására kb két kilót szedtem össze, miközben a kislányomat levegőztettem. Kiírtam üzenőfalra, hogy valaki mondja meg, mit kezdjek vele és akkor mondták, hogy lehet vele mosni. Nagyon megörültem, mert amúgy is mosódiót használok egy ideje és ha lehet környezetbarát és takarékos is egyben az ember, az valami rettenet jó. Egy adagot kimostam, de a fehéreket kicsit féltem tőle. Bevetem a mosószódát és nagyon bízom benne, hogy nem fogja be a ruhákat, mert akkor emberem megöl. :) Egyelőre csak a sötét ruháknál mertem alkalmazni, és a héját is beletettem, mert nem tudtam pontosan, hogy a belsejében vagy a héjában van a szaponin. Ezek szerint csak a vajszínű belsejét kell a mosáshoz adni? Még kikeresem, hogy csináltál szappant, mert az szintén nagyon jól hangzik! :) Szívesen kipróbálnám, mint sampont is. Szerinted azt úgy kell készíteni, mint a folyékony mosószert? Van arról infód, hogy a főzet mennyi ideig áll el? Mivel most van szezonja, lemegyek sétálni és szedek jó sokat. Mit javasolsz, hogy tároljam? Egyben, szárítva, vagy lereszelve? Köszönöm a válaszokat! Mimi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Timi!
      Igen, mosáshoz csak a fehér bele kell. Egy jó hámozó késsel megoldható. Ha meg már kicsit megszáradt, be kell áztatni meleg vízbe, és akkor újra felpuhul.
      Nekem is még folyamatosan gyűlnek a tapasztalataim vadgesztenye téren, és a következőkkel tudom kiegészíteni:
      Most már jó adag fehér ruhán is kipróbáltam, volt úgy, hogy mosószódát sem adtam hozzá, de nem fogta be. Persze azért mosószódával szebb az eredmény fehér ruháknál.
      Ha közvetlenül a gesztenye darabkákat rakod egy kis zsákban a mosógépbe, akkor minél apróbbra vágd, mert annál több szaponin tud belőle kioldódni.
      De ennél is hatékonyabb, ha a beleket lereszeled (vagy ha van aprítógéped, az a legtutibb) és ezt vízzel felfőzöd - csak hogy épp forrni kezdjen. Én úgy tapasztalom - és máshol is ezt olvasom - hogy így oldódik ki a legtöbb mosó anyag. Az arányokat tekintve, kb 30 db gyesztenyéhez kb 2 liter vizet adtam, majd a leszűrt levet üvegekbe töltöttem. Kb. 2 dl-t adtam egy mosáshoz. Az így tárolt mosószer pár hétig elállt, tovább még nem próbáltam, bár valahol azt hallottam, hogy hosszabb tároláshoz már valami tartósítószer kellene... Ezek persze nem kőbe vésett arányok, egyelőre én idáig jutottam vele.
      Ami meg a gesztenyék tárolását illeti, a legjobb a fel nem használt darabokat értintetlenül, a héjában tárolni. Nekünk van még tavalyi gesztenyénk is, és semmi baja. Próbáltam azt is, hogy megpucolva tárolom, de úgy nagyon könnyen elkezd penészedni - az szerintem csak nagyon száraz helyen, kiterítve működhet.
      Samponként ezt a folyékony változatot szokták használni, de elég vegyes véleményeket olvastam róla (többen arról panaszkodtak, hogy olyan zsírosan csillogó fénye lett a hajuknak), így ezen a téren még nem kísérleteztem.
      A szappant a klasszikus hideg eljárásos módszerrel készítettem (olajok, lúg és víz keveréke), csak víz helyett a gesztenye héjából és beléből készült főzetet raktam bele.
      Remélem, mindent leírtam, ha valami kimaradt volna, kérdezz bátran :-) Kriszta

      Törlés
  3. Szuper az írás. Engem a gesztenyeliszt érdekelne. Hogy lehetne azt előállítani? Szárítom a gesztenyét és aztán csak aprítom, őrlöm, porítom, ahogy tudom? Ezt már próbálta valaki?
    Az izületi pakolás miatt lenne rá szükségem.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kriszta! Bár még nem készítettem, de az eddigi tapasztalatok alapján a következőképpen tudom elképzelni: vágd fel jó apróra (esetleg reszeld le) a gesztenyéket és hagyd száradni. Fontos, hogy csak egy-két rétegben terítsd ki, mert különben hajlamos penészedni. Szekrény tetején, vagy más melegebb helyen jól kiszárad. Ezután aprítógépben őrölhető. Remélem, segíteni fog.

    VálaszTörlés
  5. Szia, szeretném én is kipróbálni ezt a vadgesztenyés mosást. Még meg szeretném kérdezni Tőled, hogy megírnád annak a régi könyvnek a címét, amiben erről írnak?
    Köszi: Zsuzsa

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok, csinált már valaki folyékony szappant gesztenyéből?

    VálaszTörlés
  7. Egykor a MÁV- nál a vagonok "posta ládájába" -- mert ilyen is volt... Gesztenye lisztből készült csirizzel ragasztották fel a menetlevelet. Továbbá a csomagokra is ilyen csirizzel ragasztották fel cím cédulát, hogy biztosa le ne essen, ott is maradjon ... Gesztenye lisztet minden állomás kapott ellátmányban petróleummal együtt... Málházok dolga volt a kézi raktár kezelése. Mondhatni kiváló ragasztó volt ez a csiríz más célra is... Aztán lett ami lett... El lett felejtve . Vajon ki tud még róla ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A postán is adták rendszeresen a gesztenyelisztet, hiszen mindenféle cetlit csak a belőle főzött csirizzel ragasztottunk fel, amig nem voltak öntapadós cimkék.

      Törlés